Röda grönsaks- eller fisksoppan med vitlöksbröd

Världens godaste fisksoppa säger min familj. Det kanske inte är riktigt sant, men god är den! Går att göra med olika grönsaker – ta dem du har hemma. Här har jag valt morötter och sockerärtor, men det går också med broccoli, ärtor eller gröna bönor. Och för den som inte äter fisk är det enkelt att ta bort en eller flera portioner innan fisken läggs i. Längtar du efter protein kan du lägga i några bitar skivad quornafilé. Vita bönor passar också brå.

Du behöver: 400-500 g vit fisk, välj hellre alaska pollock eller hoki än torsk. För den som inte äter fisk: 1 skivad quornfilé per portion eller 2 dl vita bönor. 1 gul lök, 1 burk tomater, 1-2 cm färskriven ingefära, 2-3 pressade vitlöksklyftor, 1 grönsaksbuljongtärning, 4-6 potatisar, 2-3 morötter, 100 g sockerärtor

Till vitlöksbrödet behövs: 1 baguette eller en stor ciabatta, 100 g margarin, 3-4 pressade vitlöksklyftor, ½ tsk Herbamare, 1 msk finhackad persilja.

Hacka löken och stek mjuk i lite olja. Riv ingefäran och pressa vitlöken och låt båda steka med löken på svag värmen. Skala två av potatisarna och skär i små bitar, lägg i och låt steka med en kort stund.

Häll i burken med tomater samt lika mycket vatten. Låt allt koka cirka 15 minuter till potatisen är mjuk. Skala under tiden resten av potatisen och morötterna. Skär i mindre bitar.

När potatisen är mjuk, mixa blandningen med mixerstav så den blir som en tomatsås. Lägg sedan i resten av potatisen och morötterna och låt dem koka mjuka i cirka 15 minuter.

Om du äter fisk skär den i mindre bitar, lägg i. Lägg samtidigt i sockerärtor. Låt allt bli varmt och fisken bli vit och fin. Det tar bara några minuter.

För den som inte äter fisk tar jag undan lite god soppa innan jag lägger i fisken, äter den antingen som en god grönsakssoppa eller lägger i några skivor skuren quornfilé eller lite vita bönor innan jag lägger i fisken och sockerärtorna.

Medan potatisen kokar i tomatsåsen är det perfekt att fixa vitlöksbrödet. Jag brukar köpa en färdig baguette eller stor ciabatta. Skiva brödet, men inte rätt igenom, det ska hänga ihop. Rör ihop margarinet, vitlöken, herbamare och persilja. Lägg en klick emellan varje skiva och smeta ut lite grann med en kniv. Grädda i ugnen på 200 grader cirka 10-15 minuter.

Tips! Jag brukar få vitlökssmör över när jag gör på 100 g margarin. Då fryser jag resterna och har till annat eller till nästa gång det är dags för vitlöksbröd.

2 thoughts on “Röda grönsaks- eller fisksoppan med vitlöksbröd

Leave a Reply

