…och så lite till Emmaus och kanske till Västsahara

Städade bland mina smycken idag. Där var sådan oordning att jag slutat använda dem, så det var riktigt härligt när det var klart. En liten hög med grejer har jag inte använt på jättelänge så jag tänker att nån annan kanske hellre vill ha dem. Skänker dem därför till Emmaus här i Göteborg. Emmaus har två second hand-butiker i stan. Överskottet från försäljningen går till utvecklingsprojekt bland annat i samarbete med Afrikagrupperna. Så här skriver Emmaus på sin hemsida:

“Var med & förändra världen! Vårt mål är att jordens resurser ska delas lika och användas på ett sätt som är positivt för både människa och miljö.

Vi stödjer människor som själva tagit upp kampen för en bättre tillvaro, främst i Syd men även i Sverige. Våra samarbetsländer är Angola, Moçambique, Nicaragua, Palestina och Västsahara. Hit går det överskott vi får genom att driva second hand-butiker.”

Visst är det bra?! En annan sak – mycket imponerande – är att de är några stycken från Emmaus som ska springa SaharaMarathon i slutet av februari. Det gör de i solidaritet med de 170 000 västsaharier som i över 35 år bott i världens tuffaste flyktingläger. Du kan läsa mer om löparnas bravader här på deras blogg.

Jag hoppas att pengarna från försäljningen av mina smycken går till Västsahara!

Leave a Reply

