Tvillingmat, rådjur, köttfri måndag och Västsahara

Jo, nu är jag här igen efter några månaders tystnad. Det har varit full rulle med kokbok och en massa annat, men nu är jag tillbaka igen. Kokboken är lämnad till förlag. Den fick arbetstiteln “Tvillingmat – Hur du klarar vardagen när en i familjen är vegetarian.” Det blev inte så många recept här på bloggen, men nästa matrojekt kommer att ha sin bas här så då blir det fler. Jag har precis startat planeringen av tvillingmat på grillen. 30 dagars grilltips. Jag hoppas jag ska kunna laga mat över öppen eld 30 dagar i streck i sommar. Om nu allt går som det ska, förstås🙂.

Rådjuren du ser på bilden mötte jag på min tidiga morgonpromenad i dag. Tänk vilken natur vi har!

Sedan sist har jag också lämnat in ett medborgarförslag till vår kommun om att kommunen bör ansluta sig till kampanjen Köttfri måndag. Förslaget ska nu upp i kommunstyrelsen. Jag tycker att de borde anta förslaget, inte minst med tanke på att man pratar om att vi är en kommun som värnar om miljön. Här finns till exempel en miljöbilspool där alla kommuninvånare får låna miljöbilarna.

Så har jag ringt till kommunstyrelsen ordförande och uttryckt min besvikelse över att kommunen fattat beslut om att bli vänkommun med en kommun i Marocko. För mig är det helt vettlöst med tanke på att Marocko ockuperar Västsahara. Samarbetet mellan vår kommun och kommunen i Marocko ska handla om demokrati och skolfrågor.

En sak som kommunstyrelsen skulle kunna hävda till sitt försvar är att vi i Sverige har vänorter i andra icke-demokratiska länder, som till exempel Kina. Skillnaden här tycker jag är att frågan om Västsaharas frihet är väldigt aktuell och har diskuterats mycket de senaste åren. Därför borde man vara medveten om vad som pågår. Marocko är ju inte bara en odemokratisk stat, utan ockuperar dessutom Västsahara och är därmed den sista kolonialmakten i Afrika. Det är inte acceptabelt.

Öckerö kommun är ju dessutom en fiskekommun där fisket har spelat en enormt stor roll för folks överlevnad under mycket lång tid. Med tanke på att Västsaharas vatten är ockuperat borde detta samarbete inte tilltala vår ”folksjäl”. Vem av fiskarfamiljerna här ute skulle tycka att det vore okej om till exempel Norge ockuperade våra fiskevatten och sålde licenser till Ryssland? Ingen, skulle jag tro.

Ja, så är det här på ön, på Öckerö i maj 2012. För övrigt väntar jag på sommaren och solen och värmen och längtar efter den låååååånga semestern. Då ska här grillas!🙂

Leave a Reply

