Kryddmarinerad skinkschnitsel/vegospett med vitlöksblomkål, klyftpotatis med morötter och supersmarrig vitlökssås

2 juni. Ja, men visst är det sommar nu. Åtminstone en av våra tre sommarmånader, även om det bara är tio, elva grader ute och blåser snålkallt från norr. Under sommarmånaderna ska jag försöka att grilla så ofta det går och göra mat som passar både vegetarianen och köttätaren. Så att det ska bli enkelt för dig som, precis som jag, lever i en familj med både och. De här rätterna har mycket smak av vitlök, jättegott en blåsig junidag.

Du behöver: 6-8 tunna skinkschnitslar, 6 stora champinjoner, ½ squash, 1 blomkålshuvud, 3 vitlökskylftor, 6-8 potatisar, 3 morötter, olja, salt och peppar.

Till marinaden använder jag: 3 msk olja, 1 msk soja, 1 msk tomatpuré, 1 msk grillkrydda, 1 tsk paprika, 1 krm svartpeppar, 1krm vitpeppar, 1krm ingefära, 1 krm vitökspulver, salt.

Till såsen använder jag: 2 dl creme fraiche, 2 dl gräddfil, 2 klyftor vitlök, 2 msk sweet chili-sås.

Jag börjar med att lägga köttet i marinad. Blanda olja, soja och alla kryddor och pensla på köttet. Spara lite till champinjonerna och squashen som du trär upp på grillspett. Trä upp champinjonerna hela men skiva squashen i ganska tjocka skivor

Potatisen skär jag sedan i klyftor och morötterna i mindre bitar. Lägg allt i en ugnsfast form och blanda i lite olja. Salta gör vi alltid efteråt eftersom potatisen annars inte får så hård stekyta.

Därefter är det dags att fixa blomkålen. Jag tar ett blomkålshuvud och hyvlar det med osthyveln eller skär tunt, tunt med vanöig kniv. Sedan steker jag tre krossade vitlökskylfor i lite olja i någon minut, tillsätter blomkålen och lålter allt steka tills blomkålen är nästan mjuk. På med lite salt, gärna Herbamare, och det både luktar och smakar ljuvligt.

Såsen är superenkel. Bara att blanda alla ingredienser och låt stå en stund så smakerna gottar till sig.

Smaklig måltid!

Leave a Reply

