Nötbakelse med bärgrädde

Så börjar vår vegovecka gå mot sitt slut. I går åt vi morotsbollar med klyftpotatis. Jag skalade och rev fem morötter och kokade två dl gröna linser. Blandade ihop de kokta linserna med de rivna morötterna och tillsatte ett ägg. Rullade smeten till bollar och la i en ugnsfast form tillsammans med potatisen och ringlade lite olja över. Allt klart på 45 minuter i ugnen. 100 g överbliven mascarpone från tidigare i veckan blandade jag med 15 hackade gröna oliver. Till detta en sallad på grönsallad, tomater och gurka och vinegrättdressing med dijonsenap.

I morse bakade vi några riktigt smarriga och nyttiga 🙂 bakelser. Jag inspirerades av ett recept på bloggen www.greenkitchenstories.com. Själva kakan är nästan likadan, men lagret ovanpå med bär och nötkröm skiljer sig.

Till kakan behöver: du 150 gr mandlar, 175 gr färska dadlar (16 st urkärnade), 4 äggvitor, 1/2 tsk kardemumma, 1/2 tsk vaniljsocker.

Mixa dadlar, mandlar, äggvitor, vaniljsocker och kardemumma. Forma till tio runda kakor och grädda i ugnen i 160 grader cirka 15 minuter.

Till lagret ovanpå behöver du: 1 1/2 dl vispgrädde, 2-3 dl blandade bär, 1/2 tsk kanel och några matskedar hasselnötscreme.

Vispa 1 1/2 dl vispgrädde och mixa 2-3 dl blandade bär. Vänd ner bären i grädden och tillsätt 1/2 tsk kanel.

När kakorna svalnat brer du på ett tunt lager med hasselnötscreme och lägger en klick grädde ovanpå. Dekorera med några hackade mandlar och vips har du några fina bakelser att bjuda på.

Och tänk vad roligt det är med mat! När vi fotograferade bakelserna ute i trädgården kom grannen ut med några koppar kaffe. Vi blev nio personer som delade på fem bakelser (resten ville vi spara till efterrätt ikväll :-)). Så här såg det ut efter bara några minuter:Jag tror bestämt de små bakelserna gillades 🙂 🙂 🙂

Vegetarisk vecka

I söndags bestämde vi oss för att ha en vegetarisk vecka i familjen, istället för att bara jag äter vego. Jättekul, tyckte jag. Veckan började med att Hanna gjorde äggost och då blev det över en liter vassle. Samtidigt hade grannan tipsat om ett gott mjöl, skrädmjöl, som hon hade bakat jättegoda tekakor med. Så vi gjorde två omgångar skrädmjölsbröd med Hannas vassle som degspad. I andra omgången bytte vi ut 1 dl skrädmjöl till 1 dl grahamsmjöl. Det blev mumsigt!

 

Du behöver 5 dl mjölk (eller vassle som vi använde), 100 gr margarin, 1/2 dl socker, 2 tsk salt, 50 gr jäst, 4-5 dl skrädmjöl och 6-8 dl vetemjöl.

Receptet och hur du gör hittar du bak på skrädmjölspåsen. Det är superlätt och går fort eftersom det bara behöver jäsa en gång. Smält margarinet och tillsätt mjölken. Värm till jästtemperatu. Blanda i de övriga ingredienserna. Baka ut direkt till 16 tekakakor. Låt jäsa på plåten 1 timma. Grädda i 250 grader.

I måndags gjorde vi en enkel middag på pasta och ratatouille. Det är en av våra favoriter. Hacka en lök och pressa i två vitlöksklyftor, krydda med chiliflakes, paprika och salt och peppar. Låt steka till löken är genomskinlig. Skär två tomater i små bitar och lägg i. Skär en squash i små bitar och lägg i. Skär en paprika i små bitar och lägg i. Låt småkoka i 20-30 minuter, till alla grönsaker är mjuka.

I tisdags grillade vi färska majskolvar och haloumi. Till det åt vi klyftpotatis, grekisk sallad och vitlökssmör.

I onsdags fick vi besök av en vän som precis börjat med LCHF-kost. Det blev ju lite tokigt, eftersom vi körde vegetarisk vecka. Men, men. På kvällen grillade han kotletter och åt även lite av våra goda grönsaker. Tyvärr missade han vår smakfulla förrätt.

Jättegoda tortillas! Jag blandade ihop 125 gr mascarpone med 100 gr ädelost och strök på det på bröden. Sedan skivade jag lite rödlök och la ovanpå. In i ugnen på 200 grader tills osten bubblade lite. Då hade löken hunnit bli mjuk också. Ut ur ugnen och på med vindruvor och hackade valnötter. Super!

 

 

 

 
Sedan gjorde vi sallade med mozarella. I botten la vi babyspenat och skivade tomater. Sedan på med mozarellaskivor och basilikablad. Några stänk olivolja och balsamvinäger. Morötter och sockerärtor blev goda tillbehör. Så även:

Sommarrädisor!

 

 

Och så blev det en god röra med creme fraiche och sötsur asiatisk sås.

Till sist vegospett med squash, champinjoner och sojabitar. De hade jag kokat upp (som man ska :-)) och sedan marinereat i olja, soja, vitlök, salt, peppar och chilipeppar. Yngsta dotterna var inte så förtjust, men resten av familjen tyckte det var bättre än väntat. 🙂 Men några bitar haloumi fick henne ändå att gilla maten.

 I går blev det kokta rödbetor med gräddsås smaksatt med 1/2 citron och lite färsk basilika. Nytt och spännande för oss var att vi stekte rödbetsbladen med lite vitlök och salt och la i några kalamatioliver. Ris smakade gott till.

Alla tyckte det smakade ljuvligt med de goda rödbetorna som är som primörer just nu. Små och söta.

 

Krusbärskräm och goda tekakor

Vi har en liten fin krusbärsbuske på tomten som i år ger en hel del bär. Hunden gillar dem, men är lite tveksam till alla taggar och jag kan nog känna detsamma :-). Det blev handskar på när jag plockade bären i går. Gjorde en klassisk kräm och bakade jättegoda tekakor med havregryn och sirap. Det blev en lätt sommarlunch.

Till krämen behöver du: 1 liter bär, 2 1/2 dl socker, 7,5 dl vatten, 3 msk potatismjöl.

Rensa bären och snoppa dem. Koka upp vatten och socker. Häll i bären och koka på svag värme till bären är mjuka. Rör ut potatismjölet i lite vatten och häll i det sakta. Rör om och låt koka upp. Tag av från spisen och låt svalna.

Till 10 tekakor behöver du: 5 dl mjölk, 4 dl havregryn, 2 tsk salt, 1 msk sirap, 150 gr margarin, 25 g färsk jäst eller en påse torrjäst, 7-9 dl vetemjöl.

Värm mjölken till cirka 50 grader. Tillsätt havregrynen, salt och sirap. Låt svälla i 20 minuter. Smält margarinet och rör ner i mjölkblandningen. Tillsätt jästen. Rör om ordentligt. Tillsätt mjölet, lite i taget och rör om ordentligt så degen blir slät och fin. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Ta upp degen och dela den i tio bitar. Kavla ut bitarna till tunna kakor. Lägg kakorna på plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel. Låt jäsa i 30 minuter. Grädda i 10 minuter i 225 grader. Låt svalna under bakduk.

Grönsakssoppa med chilikeso

En blåsig nordanvind gjorde det lite kyligt häromdagen, så vi fixade en god grönsakssoppa med chilikeso. Till fiskätarna kompletterade vi med några små bitar lax i ugnen. Blev riktigt gött…

Du behöver: 6-7 poatisar, 3 morötter, 1 fänkål, 1 squash, 1 lök, 1 grönsaksbuljongtärning, 2 cm färsk ingefära, 2 vitlökar, 1 dl matlagningsgrädde, 1/2 stort paket keso, 2 tsk sambal oelek, lite olja till stekning, salt och peppar. Cirka 300 gram lax.

Skala och hacka löken, riv ingefäran och krossa vitlöksklyftorna och stek detta i några minuter. Tvätta potatisen men låt skalet vara kvar om det är färskpotatis. Skär potatisen i fyra delar var. Lägg potatisen i grytan och häll på 6-8 dl vatten, potatisen ska täckas. Låt koka upp. Skala morötterna och skär i tre centimeter stora bitar. Lägg bitarna i grytan. Skär upp fänkålen och squashen i lagom stora bitar och låt även dem koka med potatisen. När potatisen är mjuk tillsätt matlagningsgrädden. Salta och peppra efter behag.
Blanda keson med sambal oelek. Servera gärna med ett bröd att doppa i.

Laxen la vi i en ugnsfast form och saltade lätt. In i ugnen i 15 minuter. Klart. Fiskätarna la laxen i botten av tallriken och toppade med soppan och chilikeson.

Smaklig måltid!

Rödbetsröra med rostade klyftpotatis

Regn och rusk igen. Ingen grillning, men en spännande rödbetsröra.

Du behöver: 8 små färska rödbetor, 1 avocado, 1 dl cashewnötter, 1/2 citron, 2 tsk senap (jag älskar dijon så det blev den idag) och 2 msk keso.

Koka rödbetorna med skalet kvar tills de är mjuka. Häll kallt vatten över dem så att de svalnar då kan du bara trycka bort skalet. Hacka rödbetorna och cashewnötterna och blanda ihop. Mosa ner avocadon och blanda sist i senapen, citronen och keson.

Potatisen rostas i ugnen cirka 1 timma på 200 grader. Servera en sallad på red chart (eller annan plocksallad), morötter och rädisor till. Köttätarna åt stekt chorizo och creme fraiche med vitlök till den goda rödbetsröran.

Sommarmuffins med nyplockade röda vinbär

I dag var min kollega på besök och jag passade på att baka några sommarmuffins inför vårt förmiddagsfika. Vanlig muffinssmet men med vinbär från vår trädgård. Jättemumsiga!Du behöver 75 gr smält margarin, 2 ägg, 1 1/2 dl socker, 1/2 dl mjölk, 3 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 2 dl röda vinbär.

Sätt ugnen på 175 grader. Smält margarinet och låt det svalna lite. Vispa ägg och socker poröst, tillsätt margarinet och mjölken. Vispa ihop. Tillsätt vetemjölet och bakpulvret och vispa till en slät smet. Blanda i vinbären. Fördela smeten i 12 muffinsformar. Grädda i cirka 15 minuter. Ät som de är, gärna varma, eller servera glass eller grädde till. För den som gillar det sötsöta är det gott med lite sylt också :-).

Pestopasta med haloumi

Efter en hel dag i stan ville vi göra något riktigt snabbt, men gott. Det blev pestopasta med haloumi, stekta champinjoner och körsbärstomater.Under tiden en paket tagliatelle kokade stekte vi champinjonerna och haloumin. Sedan vände vi ner en halv burk pesto i tagliatellen. Det blev supergott till hela familjen. Den lite salta haloumin blev jättegod tillsammans med basilikapesto och champinjoner.

Mmmmm. Även kusinen som kom över en sväng gillade smakerna.