Variationsrika crepés med champinjoner eller kyckling

Ibland skrattar min familj hejdlöst när jag säger att jag är vegetarian. ”Jaja, haha, förutom när du vräker i dig kyckling i hemlighet, haha!” Lite rätt har de, men det var länge sedan nu. Jag har lärt mig lyssna på min kropp. Det handlade om att jag plötsligt fick ett fruktansvärt begär efter kyckling. Det hände när resten av familjen fått kyckling, och jag skulle spara resterna i en lunchlåda. Jag kunde bara inte låta bli! Och när jag väl börjat gick det inte att stoppa. Jag frossade hejdlöst. Nu vet jag bättre. Äter jag en bra frukost med protein i blir jag inte sugen på kyckling. För det är när jag har proteinbrist som jag känner begäret. Numer försöker jag börja dagen med några hackade frukter och en hand full med mandlar. Mandlarna ger det protein jag behöver.

Crepés kan du egentligen fylla med vad som helst. Det gör det lätt att hitta varianter för både vegetarianen och köttätaren. Här är två varianter som är enkla att göra samtidigt. Gott är också en fyllning med räkor blandat med lite citronmajonnäs och dill.

Till fyllningen behöver du: 1 gul lök, 200 g champinjoner eller 200 g kycklingfilé, 1 dl matlagningsgrädde till kycklingen, men bara ½ dl till champinjonerna. Salt och peppar och lite grillkrydda efter smak, en skvätt soja, ½ tsk sambal oelek (kan uteslutas),1 dl riven ost (parmesan eller den du har hemma)

Till crepésen behöver du: 3 dl vetemjöl, 3 ägg, 6 dl mjölk, ½ tsk salt.

Vispa ihop äggen med hälften av mjölken. Tillsätt vetemjölet. Vispa ihop. Tillsätt resten av mjölken och vispa ihop. Grädda i margarin i het panna, så tunna som möjligt.

Hacka löken och bryn den mjuk. Hacka kycklingen eller champinjonerna och stek i några minuter så att kycklingen får lite färg eller champinjonernas vatten försvunnit. Tillsätt mjölken och osten. Bred ut fyllningen på crepésen. Ta ganska lite i en mittensträng. Rulla ihop och lägg i en ugnsfast form. Strö osten över och grädda i ugnen på 200 grader i 10-15 minuter. Servera med en grönsallad. Smaklig måltid :-)!

Advertisements

Vegetariskt löser krisen

Ja, i en debattartikel i GP häromdagen skriver S-, V-, MP-politiker och en person från Köttfri Måndag att vegetarisk mat kan lösa livsmedelskrisen. Läsvärd artikel som tar upp frågan på ett bra sätt och diskuterar både jordens resurser och klimatet. Läs artikeln här.

Tvillingbiffar med spenat och soltorkade tomater

Så var det åter dags för en liten tvillingrätt. Det har varit lite stressigt här denna veckan med skolstart och flera kvällsaktiviteter så det fick bli något enklet. Pannbiffar. Lika men ändå olika. För att göra dem lite extra festliga la jag i hackad färsk spenat och soltorkade tomater. Istället för potatis blev det blomkål som jag gjorde mos av.

 

Till kikärtsbiffarna behöver du: 4 dl kokta kikärtor, 3/4 dl havregryn, 1 dl mjölk, 1 ägg, 2 cm hackad purjolök, 1/2 dl hackad färsk spenat, 1/2 dl hackade soltorkade tomater, salt, peppar och lite olja att steka i.

Till de vanliga biffarna behöver du: 500 gr blandfärs, 3/4 dl havregryn, 1 dl mjölk, 1 ägg, 2 cm hackad purjolök, 1/2 dl hackad färsk spenat, 1/2 dl hackade soltorkade tomater, salt, peppar och lite olja att steka i.

Till blomkålsmoset behöver du: 1 stort blomkålshuvud, 1 dl creme fraiche, salt och peppar.

 

Blanda först ihop havregrynen och mjölken och låt stå och dra i cirka tio minuter. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Rulla stora bollar i händerna och platta sedan till dem. Stek i olja några minuter på varje sida. Under tiden havregrynen drar kan du lägga blomkålen i mindre buketter i en gryta med vatten och lite salt. Låt koka så att blomkålen blir mjuk. Mixa sedan blomkålen tillsammans med creme fraiche så att den blir som ett mos. Salta och peppra. Servera med en god sallad eller några skivor tomater.

 

Blomkålsmoset blev jättegott och kikärtsbiffarna gillades av hela familjen. Lunchlådan till en av köttätarna bestod i dag av lite mos, två vanliga biffar och en kikärtsbiff. Smaklig måltid 🙂

Nypon från strandens skafferi blev smarrig tårta

 

 

Nu börjar nyponen mogna och vi har fullt av dem utmed havet intill stränder och berg. Denna vecka har jag varje morgon, på min promenad med hunden,  plockat några stycken som jag sedan kärnat ur och ätit till yoghurten. Oh, så gott det är! Och härligt att plocka direkt från naturens skafferi. Det är härligt att använda och äta de växter som finns nära där du bor. Vid stränderna här på ön har vi också massor av strandkål. Jättegott att bryna försiktigt eller bara strimla och dryga ut salladen med.

Blev sugen på att göra en kaka eller kanske till och med en tårta med nypon i och tänkte samtidigt testa att använda mandelmjöl. Köpte en påse i hälsokostaffären, men jösses så dyrt det var! Ett riktigt lyxmjöl som får användas med måtta. Hittade ett recept på påsen som verkade enkelt.

Till kakan/tårtan behövs: 2 3/4 dl mandelmjöl, 1 1/4 dl honung, 3 tsk bakpulver, 2 ägg, 2 1/2 dl mjölk, 130 gr margarin, 2 msk citronsaft, 5-6 nypon.

Till toppingen behöver du: 2 1/2 dl turkisk yoghurt, 1 1/2 tsk vaniljsocker, 1 msk citronsaft, 10 nypon.

Blanda ihop de torra ingredienserna till kakan. Häll sedan i mjölken, äggen och citronsaften. Smält smöret och honungen tillsammans. Blanda ihop med resten av ingredienserna. Blanda smeten väl och häll i smörad form. Kärna ur och skär nyponen i mindre bitar. Tryck ner nyponbitarna i smeten med en sked. Grädda kakan i 200 grader i 25-30 minuter. Gör under tiden toppingen. Blanda ihop yoghurten med vaniljsockret och citronsaften. Kärna ur och skär nyponen i mindre bitar. Kyl yoghurten. Låt kakan svalna. Bred över toppingen och lägg de skurna nyponen överst.

Kakan blev verkligen god och kändes dessutom nyttig och fräsch. Väl värd att prova! 🙂

Man tager vad man haver

Så är sommarsemetsern slut. Och precis som varje år var det tufft att börja jobba. Inte minst för huvudet :-). Efter första dagen kände jag mig helt mosig. Trodde nästan jag höll på att bli sjuk. Men så var det ju förstås inte. Det förstod jag när jag försökte ta ut dagens paj ur ugnen med diskhandskarna på. Ajajaj. Nä, sjuk var jag inte, hade bara en massa nytt som skulle in i huvudet och en massa gammalt som skulle fräschas upp. Så igår fanns inte mycket i kylen och ingen orkade åka och handla så det fick bli en paj på sånt vi hade hemma.

En jättegod vegopaj för hela familjen blev det. Och en diskussion kring bordet om helgens glädjande drag av festivalen Way Out West här i Göteborg som hade valt att bara servera vegetarisk mat. Och GP hade valt att testa maten. Heja! Kanske är det en riktig vegetarisk trend på gång! Jag hoppas att min kommun (Öckerö kommun) läste artikeln i GP och känner sig så inspirerade att de nu väljer att ansluta sig till kamanjen Köttfri måndag. Ärendet ska upp i kommunstyrelsen i höst, förhoppningsvis på första mötet nu efter sommaren. Håll tummarna för ett ja!

Så till pajen. Du behöver: 6 ark filodeg. 1 stor squash, cirka 15 oliver, 1/2 tomat, 2 ägg,  2 vitlöksklyftor, 1 1/2 dl sojamjölk eller vanlig mjölk och 2 dl riven ost, salt och peppar.

Eftersom jag hade filodeg hemma från förra veckan bottnade jag med den. La bladen ett och ett med lite olja emellan. Så rev jag squashen grovt och la den ovanpå. Sedan på med oliverna och tomaten skuren i mindre bitar. Sojamjölken blandades med äggen och salt och peppar och hälldes på blandningen. Så toppade jag med osten. In i ugnen i 30 minuter.

Till pajen serverade jag en sallad med isbergssallad, skivade morötter, gurka, majs och avokado. Och så en vinegrättdressing till det. Smarrigt värre 🙂

Smörstekta kantareller med bakad potatis och citron

Vi har haft en fantastisk helg med supersuper väder här på västkusten. Yngsta dottern, Lina, passade på att åka till Bengtsfors tillsammans med grannfamiljen och plocka kantareller, medan vi var ute med båten och försökte dörja makrill. Lina hade mer tur än vi. inte en enda makrill lyckades vi få på kroken, medan Lina hittade så här mycket kantareller:

Hon hade dessutom rensat nästan allihopa så det var bara att borsta av dem lite och sedan förvälla dem. Det är superenkelt, man lägger dem bara i en gryta, saltar lite och låter dem koka i sin egen vätska. Vätskan låter man nästan koka in, sedan ska de svalna och så in med dem i frysen.

Det är gott att ha lite svamp i frysen till hösten, men vi kunde naturligtvis inte låta bli att njuta av de nyplockade kantarellerna och smörstekte en hel hög till middagen.

Så bakade vi potatis, la en klick creme fraiche på och serverade de nystekta kantarellerna med lite citron.

Det smakade helt ljuvligt! 🙂

Chilligratinerad blomkål med örtbulgur

I dag gjorde jag riktig tvillingmat. Allt lika förutom att det var kyckling på ena alternativet och  blomkål på det andra. Det blev himla gott, även om halva familjen inte alls gillar bulgur och fick potatis till istället. Blomkålen är billig nu och det är lätt att hitta närproducerad.

Till den chilligratinerade blomkålen eller kycklingen behöver du: 1 blomkålshuvud, 1 kycklingfilé per person, 3 msk lönnsirap, 1 msk sambal oelek (som ger den goda chillismaken), saften från 1/2 apelsin och 1/2 citron, salt peppar, olja.

Till örtbulguren behöver du: 3 dl bulgur, saften från 1/2 apelsin och en 1/2 citron, en kruka färsk persilja, några basilikablad,1/2 halv kruka färsk oregano, olivolja.

Lägg blomkålen, delad i mindre buketter, i en ugnsfast form, lägg kycklingfiléern,a skurna i mindre bitar, i en annan ugnsfast form. Pensla med olja,salta och peppra. Sätt in i ugnen på 200 grader i ungefär 15 minuter. Blanda under tiden ihop lönnsirap, apelsin- och citronsaft och sambal oelek. Tag ut blomkålen och kycklingen ur ugnen efter 15 minuter och häll över såsen. Ställ tillbaka och låt gratinera i ytterligare 15 minuter. Håll ögonen på blomkålen så att den inte blir bränd.

Häll upp bulgur i en skål och häll på apelsin- och citronsaft.Salta och peppra. Koka vatten och häll över så att det täcker. Låt stå i tio minuter. Smaka av så att du kollar att den är mjuk. Annars kan du hälla på ytterligare några matskedar vatten och låta det stå i några minuter till. Hacka örterna och blanda ner. Blanda i en liten skvätt olivolja.
Smaklig måltid 🙂