Quorn eller lax med sockerärtor och fetaost

Mums, mums, mums säger jag. Det blev jättegott! Quornfilé till mig och lax till resten av familjen. Med färska sockerärtor med fetaost. Riktigt god tvillingmat. Extra gott blev det med den råstekta potatisen. Quornfiléer är både gott och ser läckert ut:

Till fyra personer behöver du 2 quornfiléer, 3 laxfiléer, en paket färska sockerärtor (går naturligtvis lika bra med frusna :-)), 75 gr fetaost och 8-10 potatisar, lite olja, salt och peppar och 1 msk torkad tomatkross.

Skiva potatisen i lagom stora bitar och börja stek i lite olja. Jag stekte i woken i dag. Det kändes lite lättare än vanlig stekpanna. Under tiden potatisen stekte (det tar ungefär 45 minunter för den att bli klar) la jag quornbitarna och laxbitarna i ugnsfasta formar och saltade, pepprade och strödde över lite torkad tomatkross. Efter en halv timma satte jag in dem i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter. Under tiden kokade jag sockerärtorna några minuter i kokande saltat vatten, hällde av vattnet och la dem i en skål, smulade fetaosten över, saltade och pepprade och ringlade till sist lite olja över ärtorna. Det är viktigt att inte koka sockerärtorna för länge, de ska vara varma, men krispiga.

Jättegott, tyckte hela familjen. Och så här fin blev laxen:

Leave a Reply

