Man tager vad man haver

Så är sommarsemetsern slut. Och precis som varje år var det tufft att börja jobba. Inte minst för huvudet🙂. Efter första dagen kände jag mig helt mosig. Trodde nästan jag höll på att bli sjuk. Men så var det ju förstås inte. Det förstod jag när jag försökte ta ut dagens paj ur ugnen med diskhandskarna på. Ajajaj. Nä, sjuk var jag inte, hade bara en massa nytt som skulle in i huvudet och en massa gammalt som skulle fräschas upp. Så igår fanns inte mycket i kylen och ingen orkade åka och handla så det fick bli en paj på sånt vi hade hemma.

En jättegod vegopaj för hela familjen blev det. Och en diskussion kring bordet om helgens glädjande drag av festivalen Way Out West här i Göteborg som hade valt att bara servera vegetarisk mat. Och GP hade valt att testa maten. Heja! Kanske är det en riktig vegetarisk trend på gång! Jag hoppas att min kommun (Öckerö kommun) läste artikeln i GP och känner sig så inspirerade att de nu väljer att ansluta sig till kamanjen Köttfri måndag. Ärendet ska upp i kommunstyrelsen i höst, förhoppningsvis på första mötet nu efter sommaren. Håll tummarna för ett ja!

Så till pajen. Du behöver: 6 ark filodeg. 1 stor squash, cirka 15 oliver, 1/2 tomat, 2 ägg,  2 vitlöksklyftor, 1 1/2 dl sojamjölk eller vanlig mjölk och 2 dl riven ost, salt och peppar.

Eftersom jag hade filodeg hemma från förra veckan bottnade jag med den. La bladen ett och ett med lite olja emellan. Så rev jag squashen grovt och la den ovanpå. Sedan på med oliverna och tomaten skuren i mindre bitar. Sojamjölken blandades med äggen och salt och peppar och hälldes på blandningen. Så toppade jag med osten. In i ugnen i 30 minuter.

Till pajen serverade jag en sallad med isbergssallad, skivade morötter, gurka, majs och avokado. Och så en vinegrättdressing till det. Smarrigt värre🙂

Leave a Reply

