Variationsrika crepés med champinjoner eller kyckling

Ibland skrattar min familj hejdlöst när jag säger att jag är vegetarian. ”Jaja, haha, förutom när du vräker i dig kyckling i hemlighet, haha!” Lite rätt har de, men det var länge sedan nu. Jag har lärt mig lyssna på min kropp. Det handlade om att jag plötsligt fick ett fruktansvärt begär efter kyckling. Det hände när resten av familjen fått kyckling, och jag skulle spara resterna i en lunchlåda. Jag kunde bara inte låta bli! Och när jag väl börjat gick det inte att stoppa. Jag frossade hejdlöst. Nu vet jag bättre. Äter jag en bra frukost med protein i blir jag inte sugen på kyckling. För det är när jag har proteinbrist som jag känner begäret. Numer försöker jag börja dagen med några hackade frukter och en hand full med mandlar. Mandlarna ger det protein jag behöver.

Crepés kan du egentligen fylla med vad som helst. Det gör det lätt att hitta varianter för både vegetarianen och köttätaren. Här är två varianter som är enkla att göra samtidigt. Gott är också en fyllning med räkor blandat med lite citronmajonnäs och dill.

Till fyllningen behöver du: 1 gul lök, 200 g champinjoner eller 200 g kycklingfilé, 1 dl matlagningsgrädde till kycklingen, men bara ½ dl till champinjonerna. Salt och peppar och lite grillkrydda efter smak, en skvätt soja, ½ tsk sambal oelek (kan uteslutas),1 dl riven ost (parmesan eller den du har hemma)

Till crepésen behöver du: 3 dl vetemjöl, 3 ägg, 6 dl mjölk, ½ tsk salt.

Vispa ihop äggen med hälften av mjölken. Tillsätt vetemjölet. Vispa ihop. Tillsätt resten av mjölken och vispa ihop. Grädda i margarin i het panna, så tunna som möjligt.

Hacka löken och bryn den mjuk. Hacka kycklingen eller champinjonerna och stek i några minuter så att kycklingen får lite färg eller champinjonernas vatten försvunnit. Tillsätt mjölken och osten. Bred ut fyllningen på crepésen. Ta ganska lite i en mittensträng. Rulla ihop och lägg i en ugnsfast form. Strö osten över och grädda i ugnen på 200 grader i 10-15 minuter. Servera med en grönsallad. Smaklig måltid :-)!

Leave a Reply

