Indiska quorn- eller kycklingknytten med cashewris

Igår skulle jag göra quorn- och kycklingknytten i indisk marinad och cashewris. Efter en superstressad dag på jobbet och med vrålhungriga tonåringar som väntade på maten kastade jag mig över ingredienserna i köket. Gjorde fina knytten med aluminiumfolie för quornfiléerna och kycklingfiléerna, båda skurna i lagom stora bitar. Så började jag fixa till marinaden, som jag hade bestämt skulle baseras på yoghurt. Och vad gör jag?! Häller i olja! Okej, tänker jag, jag bryr mig inte, jag häller helt enkelt i yoghurt också. Det funkade alldeles utmärkt. Så satte jag på riset, började skiva löken till cashewriset och satte in knyttena i ugnen. 30 minuter senare var allt klart. Trodde jag. Jag hade glömt sätta på ugnen! Nåväl. På med ugnen och in med knyttena igen. Ytterligare 30 minuters väntan för hungriga familjen. Maten blev jättegod, men det blev inga foton tagna denna gången. Magarna knorrade alldeles för mycket. Istället får du några foton från Sydafrika, från min indiska vän Bhartis matlagning. Fantastiska Bharti som lärde mig laga indiskt.

 

Till quorn och kycklingknyttena behöver du: 2 kycklingfiléer och 4 quornfiléer (då räcker det till lunch dagen efter också).

Till marinaden behöver du: 2 rågade teskedar curryblandning, 1/2 tsk kardemumma, 1 tsk garam masala, 1/2 kruka koriander, 1/2 tsk vitlökspulver, 1 tsk salt, 3 msk olja, 2 1/2 dl yoghurt (jag använde turkisk, men det går bra med vilken yoghurt som helst som är utan smaktillsatser).

Till riset behöver du: 4 dl okokt ris, 1 gul lök, 1 dl russin, 2 dl cashewnötter.

Dela quornfiléerna och kycklingfiléerna i små bitar, ungefär 1×1 cm. Lägg dem i aluminiumfolie i ugnsfasta formar. Hacka koriandern fint och blanda ihop alla ingredienser till marinaden. Häll halva marinaden över quornen och halva över kycklingen. Vik ihop aluminiumbitarna så att det blir knytten. In i ugnen på 200 grader.

Koka riset. Stek samtidigt den skivade löken till den är mjuk. Tillsätt russinen och casewnötterna och låt allt steka på svag värmen en stund. Blanda ner i det nykokta riset. Så här gott ska det se ut:

 

Smarrig, smarrig tvillingmat!🙂

Leave a Reply

