Bästa morotsfalafeln med tsatsiki

Morotsfalafel är en av de vegetariska rätter som hela min familj numera gillar. Men vill jag vara extra snäll gör jag vanliga köttbullar också och serverar klyftpotatis, kokt potatis eller potatismos till. Var inte rädd för att misslyckas! Ibland tycker jag det är svårt att steka vegetariska bollar. Då plattar jag till dem till biffar istället. Det är mycket lättare!

Morotsfalafel

IMG_5795

Det här behöver du för fyra personer: 400 g kikärter, 4 skalade och finrivna morötter, 2 skalade och pressade vitlöksklyftor, ½ dl vetemjöl, 2 tsk salt, 2 krm malen svartpeppar, 2 tsk malen spiskummin (kan uteslutas), 1 tsk malen koriander, ½ tsk paprika, ½ dl finklippt gräslök eller en hackad ¼ lök) och½ -1 finhackad röd chili eller 1 tsk sambal oelek, 1 ägg, 2 dl ströbröd och olja.

Tsatsiki
Du behöver: ½ gurka, 2 dl naturell yoghurt eller matlagningsyoghurt, 2 pressade vitlöksklyftor och 1-2 krm grovmalen svartpeppar.

Mixa grovt kikärter, vitlök, mjöl, kryddor, gräslök och chili med mixerstav eller i matberedare. Blanda ner de rivna morötterna. Forma till bollar stora som femkronor.
Vänd bollarna i uppvispat ägg och ströbröd.
Hetta upp cirka 1-2 cm olja i en tjockbottnad gryta. Fritera några bollar i sänder i knappt 2 min på varje sida. Låt rinna av på kökspapper.
Grovriv gurkan, låt rinna av. Blanda ihop vitlöken och yoghurten och till sist gurkan.
Servera i pitabröd eller med bulgur eller pasta. Eller prova med potatismos om du gör vanliga köttbullar också. Jättegott är också klyftpotatis med morötter, palsternacka och kålrot, som du rostar i ugnen med lite olivolja.

 

Falsk Moussaka med fetaost och coucous

Den här moussakan innehåller ingen béchamelsås. Däremot har jag lagt till lite bulgur eller couscous, så någon riktig moussaka är det egentligen inte. Jag väljer sojafärs eller quornfärs till den här rätten, det funkar för hela familjen. Den här gången har jag också lagt på lite fetaost som ger extra god smak. 

Goda “Moussakan”

IMG_5855 - KopiaDu behöver: 300 g sojafärs eller quornfärs, 1 burk krossade tomater, 2-3 auberginer, cirka 500 g, 1 gul lök, 1 msk persilja, ½ tsk timjan, ½ tsk rosmarin, 2 pressade vitlöksklyftor, 2 dl riven ost och 3 dl couscous eller bulgur.

Hacka och stek löken, häll i soja- eller quornfärsen och fräs, blir den för torr tillsätt lite vatten. Häll i krossade tomater och persilja, timjan, rosmarin och vitlöken. Låt allt koka ihop. Koka bulgur eller couscous enligt förpackningen. Skiva auberginen och stek den gyllenbrun i olja.

Lägg couscousen i botten på en ugnsfast form. Lägg quornröra över, aubergine och lite ost. Varva sedan quornröra, aubergine och ost i så många lager det räcker till. Avsluta med quornröra och ost (har du lite överbliven fetaost är det jättegott att lägga på toppen). Grädda i ugn i 200 grader cirka 20 minuter eller tills osten fått fin färg.

Servera med en sallad på isbergssallad, tomater och gurka.

Mumsig ljummen bönsallad och ugnspannkaka

Ugnspannkaka med bacon är gott, enkelt och snabblagat. Den vegetariska maten den här pannkaksdagen blir en ljummen bönsallad, som har blivit en riktig favorit i familjen. Den förhöjer smaken av pannkakan. Naturligtvis kan du även göra pannkakan vegetarisk genom att utesluta baconet. Du kan också välja att lägga bacon på halva och låta den andra halvan vara utan. Eller varför inte göra den helt utan bacon och servera det vid sidan om?

 Ljummen bönsallad med vinägerdressing och ugnspannkaka
IMG_4614

Till bönsalladen behöver du: 4 dl svarta bönor eller kidney bönor, 1 gul eller röd lök, 1 grön paprika, 2 tomater och 10-15 oliver.

Till vinägerdressingen behöver du: 2 msk olivolja, 1 msk vinäger (röd, vit eller balsam, ta den du gillar bäst), 1 tsk italiensk salladskrydda, lite örtsalt och lite svartpeppar. Smaksätt med 1 pressad vitlöksklyfta eller en tsk senap eller en matsked citronsaft.

Hacka tomat, paprika och lök och blanda med bönorna och oliverna. Blanda ihop alla ingredienser till dressingen och häll den över bönsalladen. Värm i mikro knappt en minut så salladen blir ljummen.

IMG_4623Till ugnspannkakan behöver du: 4 ägg, 8 dl mjölk, 4 dl vetemjöl, salt, margarin, 1 paket bacon.

Vispa ihop äggen med hälften av mjölken. Vispa ner mjölet, resten av mjölken och lite salt till en jämn smet. Låt stå i några minuter. Smöra en ugnsfast form. Häll i smeten och sprid ut baconskivorna ovanpå. Grädda i ugnen cirka 30 minuter i 225 grader.

 

 

Ingefärsdoftande gryta

”Är det någon som har speciella önskemål om vad vi ska ha till middag i morgon?” frågade jag familjen igår. ”Ja, kan vi inte ha din goda laxgryta?” frågade en av dötterarna.

Jo, varför inte, tänkte jag. Den goda ingefärsdoftande grytan, som jag gör både med och utan lax, där jag ersätter laxen med härliga grönsaker.

En god efterrätt får det bli också. En av mina absoluta favoriter: den sydafrikanska malvapuddingen. Den är saftig med lite knäcksmak. Mmm. Räcker oftast till en liten bit dagen efter också. Pröva den!

Ingefärsdoftande gryta med eller utan lax

IMG_4647 - Kopia

Det här behövs: 1-2 teskedar sambal oelek, 2-4 skalade vitlöksklyftor, 4 cm skalad och skivad färsk ingefära, 1 tsk malen koriander, 1 kruka färsk koriander, använd både blad och stjälkar, 1 burk kokosmjölk, 1 fiskbuljongtärning eller grönsaksbuljong om du gör den vegetariska varianten, 1 msk asiatisk fisksås (uteslut om du inte äter fisk), ½ lime, saften (har du ingen lime kan du ta citron istället), 400-500 g laxfilé i bitar, cirka 3×3 cm. Om du väljer varianten utan lax behöver du istället 2 skalade och skivade morötter, ett paket frysta sockerärtor och tio skivade champinjoner. 250 g kokta nudlar eller ris om du tycker det är godare, limeklyftor (eller citronklyftor)

Mixa sambal oelek, vitlök, ingefära, färsk koriander (spara några blad att dekorera med) och mald koriander i matberedare eller med en mixerstav tills allt är finfördelat. Skrapa ner det i en kastrull och tillsätt kokosmjölk, buljongtärning och 4 dl vatten. Koka upp och om du gör den vegetariska varianten ska du lägga ner grönsakerna nu. Jag häller över hälften av såsen i en annan kastrull och tillsätter grönsakerna. Låt koka i cirka 10 minuter. Koka under tiden nudlarna.

Tillsätt fisksås och limesaft. Vänd i laxen och låt puttra i några minuter.

Vänd ner nudlarna, gör du både den vegetariska och laxvarianten ta hälften av nudlarna i varje. Ta av plattan och sätt på lock. Låt stå i några minuter.

Dekorera med några blad koriander.

Servera med klyftor av lime eller citron och en sallad. Superenkelt, supergott!

Läcker sydafrikansk malvapudding

Du behöver: 2,5 dl vetemjöl, 1 matsked bikarbonat, 2,5 dl socker, 1 ägg, 1 matsked aprikosmarmelad, 1 matsked vinäger, 1 matsked smält smör eller margarin, 2,5 dl mjölk.

Till såsen: 1,25 dl grädde, 1,25 dl mjölk, 2,5 dl socker, 1,25 dl hett vatten, 1,25 dl smör.

Smöra en ugnsfast form. Blanda mjöl, bikarbonat och socker i en skål. Vispa ägget och vispa sedan en i taget i marmeladen, vinägern, smöret och mjölken. Blanda med mjölblandningen.
Häll smeten i den ugnsfasta formen, täck med smörat foliepapper. Baka i 180 grader i 45 minuter. Baka i ytterligare fem minuter om puddingen inte verkar färdig. Det är viktigt att den är färdig annars absorberas inte såsen och den blir stabbig inuti.
Blanda ihop ingredienserna till såsen när puddingen är nästan är klar. Hetta upp och se till att smör och socker smälter ordentligt. Häll såsen över puddingen. Låt stå en stund så att såsen absorberas väl. Servera varm eller rumstempererad med vispad grädde.